Magyar Mentőmotor Alapítvány

A mentőmotorosok honlapja

Kedves Támogatóink,

bár az elmúlt időszakban több felületen is kommunikáltuk, hogy Alapítványunk honlapja megújul, és eddig a megújulásig nem is igazán frissítjük, most a #balázsmentőmotor kezdeményezés miatt kivételt teszünk: szeretnénk beszámolni nektek a gyűjtés állásáról és az azóta történtekről.

Ez valószínűleg az egyik leghosszabb cikk lesz, ami valaha kikerül erre a felületre, de szeretnénk mindenről tájékoztatni titeket, és bőven van mondanivalónk.

Hogy kezdődött az egész?


A balatoni szezon legutolsó napján az ország egyik elsők között mentőmotorozni kezdő mentőorvosa betért a balatonakarattyai Szépkilátás Bisztróba, arra a helyre, ahol a 2018-as szezon óta a nyár minden napján vendégül látják egy ebédre az aznap szolgálatot teljesítő mentőmotorost, ezzel is támogatva alapítványunkat és a Mentőmotoros Szolgálat tagjait. A tervezett ebéd azonban aznap elmaradt, mivel feltűnt neki egy család, ahol a kisfiú láthatóan segítségre szorult. A történteket a legtöbben már ismerik, az Anyuka később részletesen leírta őket Facebook bejegyzésében, mikor elindította a gyűjtést a “Balázsmotorra”.

A poszt szeptember 13-án került ki Dorka oldalára, azóta pedig folyamatosan jönnek a felajánlások. A gyűjtés november 15-én zárul, de a célja azóta kicsit módosult. Október 31-én ugyanis a Facebookon ténykedő  Civil Jótékonysági Licit <3 csoport adminjai is célul tűzték ki a Magyar Mentőmotor Alapítvány támogatását, ezért november közepéig náluk is “mi vagyunk a téma”. Az ottani teljes gyűjtési cél 35 millió forint, ami a következőképpen áll össze:
– a fennmaradó összeg az eredetileg kitűzött célhoz, a #balázsmentőmotor megvalósulásához. Ha ma (november 1-jén) zárnánk a gyűjtést, ez kicsivel több, mint 4 millió forint lenne.
– az Alapítvány és a motorok működési költsége – erre 21 millió forintot különítettünk el, mivel ez az a tétel, aminek a finanszírozásával mindig baj van. Ez viszont több, mint egy évre elég.
– és ha minden álmunk teljesül, nem egy, hanem két új motor: a Balázsmotor mellé egy második vadonatúj mentőmotor ára teszi ki a maradék 10 millió forintot. 

Hogy áll most a gyűjtés?

Jelenleg november 1-je van, ami egyrészt banki szünnap, másrészt csak pár esti óra telt el eddig úgy a Civil Liciten történő megjelenésünk óta, hogy annak eredménye már megérkezhessen hozzánk.

Ezek ismeretében a közleménnyel, utalásként, normál bankszámlánkra Balázs Motor címszóval érkezett adományok összege:
5 938 353 forint.
Az ebben az időszakban, de egyéb módon, más közleménnyel, vagy közlemény nélkül beérkezett támogatás pedig
628 775 forint – ez utóbbit így szabad felhasználásra kaptuk, de természetesen ha bárki a támogatók közül szeretné utólag kikötni, hogy a Balázs Motorra fordítsuk közlemény nélkül küldött adományát, egy nekünk írt e-mail után azt átkönyveljük. 

A Civil Licit csoport jóvoltából alszámlánkra egyetlen fél nap 🙂 alatt eddig 34 400 forint érkezett.

Ha tehát mindent összeadunk, a jelenlegi állás:
6 601 528 forint.

Hogyan lehet csatlakozni, hogy lehet támogatni az Alapítványt?

1. Közvetlen utalással és a Balázs Motor közlemény megadásával a Dorka által kitűzött célt tudod támogatni, számlaszám: 10700392-49679304-51100005 – ez a főszámlánk, melyet a CIB Banknál vezetünk. Ugyanide jöhetnek közlemény nélkül vagy más közleménnyel a szabad felhasználású adományok is.

2. Adhat vonalunk a telefonos adományozást teszi lehetővé a 13600/25-ös telefonszám hívásával vagy az erre küldött SMS-sel. Ilyenkor alkalmanként bruttó 500 forint támogatást kapunk.

3.  Csatlakozhatsz a Civil Licit csoporthoz, licitálhatsz a felajánlott dolgokra vagy te is felajánlhatsz valamit, ez esetben a jelenleg csak erre a célra használt számlaszámunkat jelöld meg: 
CIB 10700392-49679304-51200002

4. Gyere el Veszprémbe a Hangvillába a Jótékonysági Musical Varázslatra: a bevétel a Balázs Motor gyűjtésbe kerül. November 2-án délután és este is lesz 1-1 előadás, és támogatói jegy vásárlására is lehetőség van. 

5. Szintén Veszprém: szurkolj velünk együtt a Hoya-Pannon Egyetem Veszprém Kosárcsapat november 8-i meccsén: ez az utolsó mérkőzés abból az ötös sorozatból, melynek teljes bevételét az Alapítvány támogatására fordítja a csapat. Ráadásként a meccsen nem csak egy mentőmotor lesz velünk, hanem a teljes alapítványi testület is: kuratóriumunk tagjai úgy döntöttek, hogy mivel az alapítványi nap idén pont egybeesne ennek a meccsnek a dátumával, mindannyian elmegyünk Veszprémbe, és az ülést is a városban tartjuk. 

Mik a közeljövő tervei?

Mivel akárhogy nézzük, 6 millió forint már összegyűlt, egy mentőmotort mindenképpen veszünk, hiszen ezt a pénzt erre szántátok. Így ami biztos, hogy jövőre kicsit átalakul a flotta:
Mindenképp szolgálatba lép a BMW, amit év elején a Bioaktív Kft. adományozott nekünk. 

A balatoni motor pedig a Balázsmotor lesz – a végső típus az alapítványi nap után derül ki, de az szinte biztosan állítható, hogy egy Hondát fogunk választani, mivel ők a kezdetektől támogatnak minket kedvezményes árazással, és eddig sem adtak elégedetlenkedésre okot a mentőmotoros flotta Honda tagjai. Bízunk abban, a fennmaradó összeg is meglesz ahhoz, hogy a Balázsmotor teljesen ebből a finanszírozásból valósulhasson meg, és állhasson jövőre hetedikként szolgálatba.  Így tehát valamit bejelentünk november 18-án (a gyűjtés lezárását követő hétfői napon): vagy egy új motort, vagy két új motort – ezt még mi sem tudhatjuk, de van okunk az izgatott várakozásra.

Ami pedig a gyűjtés állomásait illeti, addig előttünk van még a két Musical Gála (lsd. fentebb) és az utolsó veszprémi kosármeccs. 

Mit tervezünk később?

Hosszabb távon a motoros mentés fejlesztésén dolgozunk. A motorok állomáshelyeit mindig az határozza meg, hogy hol van rájuk a legnagyobb szükség (ezt egyrészt a korábbi évek teljes statisztikái alapján tudjuk kikövetkeztetni az Országos Mentőszolgálattal közösen, másrészt napi szinten a mentésirányítás határozza meg, hogy az induló motorokat aznap hova küldi, hol tudnák a legnagyobb hasznát venni egy plusz ALS vagy BLS egységnek). Persze szeretnénk, ha mindenhol lenne egy mentőmotor, ahol az indokolt, de ezek igazán távlati tervek – ha merünk nagyot álmodni, hét éven belül 15 mentőmotorral úgy gondoljuk, hatékonyan és eredményesen tudnánk ellátni azokat a magas időfaktorú eseteket, ahol szükség van ránk.

Szintén jó lenne az MTK mellé egy tartalék MTK. Az MTK a mentőtiszti kocsinkat jelenti, jelen esetben egy váci telephelyű Honda CR-V személyautót, amin egy orvos/mentőtiszt és egy mentőápoló teljesít szolgálatot, többségükben mentőmotorosok. Több okból is szükségünk van rá. Egyrészt lehetővé teszi, hogy mentőmotoros minőségükben dolgozzanak bajtársaink esőben, éjszaka és a téli hónapokban is, azaz azokban az időszakokban, amikben a mentőmotorok nem közlekedhetnek. Másrészt a csapat összetartását is erősíti, ha a sok egyedüli szolgálat mellett néha párban is tudnak egységet alkotni, összedolgozni. Az autó csodaszép, amennyire tudunk, vigyázunk rá, és közben abban reménykedünk, hogy sosem éri baj, nem törik össze, és nem lesz szükség a pótlására, vagy legalábbis addig nem, amíg idővel be nem tudjuk szerezni a “helyettesét” egy tartalék MTK “személyében”. 

Mindezekhez pedig elengedhetetlen, hogy folyamatosan tudjuk működtetni az alapítványt, képzéseket szervezni, újoncokat toborozni, és részt venni annyi rendezvényen, amennyin szeretnénk, ahol ti is megismerkedhettek a mentőmotorosokkal és az alapítvány munkájával. Ezért is egyik célja a Civil Licit csoportban indított gyűjtésnek az alapítvány működési költségeinek előteremtése az elkövetkező időszakra. 

Ennyit a távlati tervekről és álmokról… a konkrét döntéseket minden esetben az alapítvány kuratóriuma hagyja jóvá a tervezett költségvetés ismeretében és egy előzetes elemzést követően, de Facebook oldalunkon rendszeres beszámolunk arról, éppen mi foglalkoztat minket, merre haladunk. 

Mi a helyzet a BMW-vel?

Azok, akik eddig is rendszeresen követték közösségi oldalainkat, még emlékezhetnek rá: májusban a Bioaktív Kft. felajánlott nekünk egy mindössze 3 éves BMW R1200GS motorkerékpárt.

A szezon előtt nem volt már időnk átalakítani, és szerencsére az ALS flotta motorjainak kiállítása megoldott volt, de akkor is tudtuk, hogy ő lesz az egyik kiöregedő Pan Europeanunk utódja. A motor tehát ezt a szezont pihenéssel töltötte, alapítványunk tagjai azonban nem feledkeztek meg róla. Elkészült egy látványterv az átalakításáról, árajánlat a matricázásra, a kéklámpa és sziréna beszerelésére.

Ezenkívül szüksége lesz még új dobozokra, a hátsó ülés helyére benyúló doboztartó konzolra, és természetesen az új oldaldobozok tartóját is meg kell erősíteni. Az elektromos rendszerére is vár némi átalakítás, hogy új eszközeit kezelni tudja – és az akkumulátor se merüljön le, ha egy esetnél hosszabb ideig felkapcsolt megkülönböztető fényjelzés mellett várakozik majd. Egy alacsonyabb ülést is szereznünk kell rá, és fel kell töltenünk egészségügyi felszereléssel, bár ezek egy részét megörökölheti a leköszönő Pan Europeantól. Viszont itt is van bőven, ami csereérett, elhasználódott, és mindenképpen pótolni kell.

Ennek a motornak a felszerelését részben a 6. Mentőmotoros Nap bevételéből finanszírozzuk (ha a szervezés költségeit nem vonjuk le, aznap közel 850 000 forint támogatás jött össze, melynek jelentős részét a Magyarország Motorosai Facebook csoport előzetes gyűjtésének köszönhetjük. Szintén ide tartozik, hogy – idén 10 éves Alapítványként – rendkívüli ajándékot kaptunk a Hetényi Pincészettől: a helyet ingyen, a menüt kedvezményesen biztosították nekünk, és a programok egy részéről is ők gondoskodtak). Másrészt megérkeztek a tavalyi adó 1%-ok, így van miből kipótolnunk a hiányzó összeget. Kulisszatitok: a motor november 27-én látogat el a fóliázóműhelybe, ahonnan speciális fényvisszaverő matricákba öltöztetve gurul majd ki. Ha kíváncsiak vagytok átalakulására, kövessétek az Alapítvány Facebook oldalát, ahol mindenről beszámolunk majd! 

 

Mitől ilyen drága egy mentőmotor? Mi van rajta?

Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk, fontos megértenetek néhány dolgot. Az első, hogy a hazai szabályozás értelmében nem lehet forgalomban olyan “kéklámpás” jármű, ami 13 évesnél idősebb. Ezért, mivel egy motorra általában a motor árát még egyszer ráköltjük ahhoz, hogy mentőmotor lehessen, törekszünk rá, hogy mindig új motorokat állítsunk szolgálatba, amennyiben beszerzünk egyet. Egyszerűen hosszabb távon az elveszített évek miatt nem térül meg az a költség, amit így a vásárlásnál veszítünk. Fontos az is, hogy motorjaink a fenti BMW kivételével mind Honda motorok, a forgalmazó és a márkakereskedések, szervizek pedig a Honda csoport részéről kiemelten támogatnak minket, hol vásárlási kedvezménnyel, hol árengedménnyel. Ha egy mentőmotor “lesérül”, nagyon fontos, hogy ismét szolgálatba állhasson, ezt szervizpartnereink belátják, sőt, kiemelten kezelik flottánk tagjait. Ugyanezt a készségességet más márkánál egyáltalán nem tapasztaltuk, mikor az elmúlt időszakban a lehetőségeket vizsgáltuk. 

A motor ára az alábbiakból tevődik össze:
1. A motor bekerülési költsége – ez a nekünk megfelelő típusok esetében jelenleg 5 millió forint körül alakul
2. Adminisztratív költségek a beszerzésnél, átírásnál, biztosításnál
3. A kéklámpák és a sziréna beszerelésének költsége, a motor rendszerének átalakítása ezek kezelésére – típusonként változó, de mindenképpen komoly tétel
4. A matricázás költsége – speciális anyagú, strapabíró és persze fényvisszaverő fóliára van szükségünk, ez is több százezer forint
5. Dobozok, konzolok, a dobozok felszerelésének átalakítása
6. Adminisztratív költségek a kéklámpás jármű vizsgáztatásánál
7. Táskák és speciális tárolóeszközök – a mentőmotoros általában laikus segítségével dolgozik, így a különböző egészségügyi eszközeinket különböző színű táskákban tartjuk, hogy megkönnyítsük számukra a segítségnyújtást, és minden kéznél legyen
8. Egészségügyi felszerelés költsége – a Mentőmotoros Szolgálatnál a Lifepak készülékeit használjuk, ezekből az ALS motorokon található berendezés önmagában is több millió forint, cserébe a tudása is nagyon magas. Egy mentőmotoron a hordágy kivételével megtalálható egy esetkocsi teljes felszerelése, csak kompaktabb és modernebb kiadásban.
9. És egyéb eszközök, pl. GPS, rádió, menetrögzítő kamera – ezeket esetenként részben biztosítja az OMSZ.

Az, hogy “mennyibe kerül egy mentőmotor”, nagyon sok mindentől függ tehát, és komolyan befolyásolja a végösszeget, hogy ALS (mentőorvos/mentőtiszt) vagy BLS (mentő(szak)ápoló) egység kompetenciáihoz szereljük-e fel az adott motort. Az viszont egy reális becslés, hogy 10 millió forintból már elindítható egy egység. A gyűjtési célok kialakításánál ezzel az összeggel számoltunk. 

Miért gyűjtünk működési költségre?

Elsőre furcsán hangozhat, de az alapítvány életében az egyik legnagyobb kihívás magának az alapítványnak az életben tartása. Kevesen tudják, de a hazai szabályozás értelmében az adó 1%-oknak csak nagyon minimális részét fordíthatjuk működési költségre, a többit cél szerint kell elköltenünk (így lett például a mentőtiszti kocsink két évnyi adó 1% összegének felhasználásából).

Mindeközben, mivel nem egy klasszikus OMSZ-szal együtt dolgozó alapítvány vagyunk, a tevékenységünk sem állhat meg abban, hogy bizonyos egységek eszközeit megvásároljuk, és átadjuk nekik. A mentőmotorosok az egyetlenek, akik egyedül dolgoznak. Ez, illetve a speciális eszközök, amikkel dolgoznak, egyben speciális helyzetet is teremt. A motoron és a felszerelés nagy részén kívül biztosítjuk számukra az évi két képzési alkalmat, a speciális szakmai anyagokat, vezetéstechnikai tréninget és vizsgát, motoros felszerelést, sisakot, folyamatosan fejlesztjük a tudásukat, tartjuk a kapcsolatot a támogatóinkkal és a szakmai szervezetekkel. Nekünk is van főállású alkalmazottunk (hisz anélkül nem menne a dolog), próbálunk eljutni azokra a rendezvényekre, ahova hívnak minket, és mindig van valahol egy elromlott vérnyomásmérő, egy elkopott fékbetét, egy törött plexi, amit pótolni kell. Mivel közhasznú alapítvány vagyunk, nem végzünk gazdasági tevékenységet, és a fő bevételünk ténylegesen az 1%.

Emellett figyelünk arra, hogy ha valamit adott eszközre kapunk, akkor arra is költsük, hiszen senkinek nem szeretnénk csalódást okozni. Így aztán az állandó megoldatlan probléma a működési költség, és amikor őszintén felénk fordulva megkérdezték, mire lenne szükségünk, bevallottuk, hogy erre. Kicsit mindig kockázatos az őszinteség, az emberek szívesebben adnak konkrét tárgyakra, és nehezebben fogadják el például azt, hogy hiába mutatjuk be büszkén a gyönyörűen felszerelt új mentőmotort, a munka nem itt ér véget: itt kezdődik. Mert az is kell, aki ráül, és az is kell, hogy aki ráül, aztán a feladatát végezze olyan tudással és olyan szakmai színvonalon, amiért ott van. Ennek megteremtése pedig rengeteg háttérmunkát igényel. 

A Civil Licit indulásának első óráiban tapasztaltuk viszont, hogy ebben a közegben alaptalanok voltak az aggodalmaink: a kérdés felmerült ugyan, de több helyről azonnal megkaptuk azt a mérhetetlen bizalmat, ami ahhoz kell, hogy támogatóink ne csak ránk bízzák támogatásuk összegét, de higgyenek is abban, hogy mi pontosan arra fogjuk használni azt, ami az adott pillanatban a legjobban segíti a motoros mentés ügyét Magyarországon – akkor is, ha az elsőre jelentéktelennek tűnik. Ez pedig fantasztikus érzés, fantasztikus megerősítés, és megtisztelő feladat, amihez minden erőnkkel törekszünk méltónak bizonyulni. 

Hol tudok többet olvasni a gyűjtésről? 

A #balazsmentomotor kezdeményezés indulása óta rengetegen foglalkoztak a gyűjtéssel. A teljesség igénye nélkül felsorolunk ezek közül párat, reméljük, mindenki talál szimpatikus sajtóorgánumot, megfelelő formátumban:

Szeptember 15-én elsők között tudósított a gyűjtésről a szeretlekmagyarorszag.hu.
A hegylakok.hu online motoros magazin mindenről hírt ad, ami alapítványunk életében fontos. Most sem volt ez másképp.
A Veszpresszó több nagyon magas színvonalú cikket is írt rólunk, kedvencünk ez a riport.
Csatlakozott az egyik motorsport portál is.
Másnap az RTL Híradóban is megjelentünk. 
Szeptember 16-án már megjelentek az első támadások is, az Index.hu egy Mindeközben cikkben válaszunkat is idézte.
Szeptember 17-én a Blikk írt a gyűjtésről.
Szeptember 18-án a Veszpresszó a veszprémi összefogásról adott hírt.
Szeptember 19-én a veszprémi Játékbizi csatlakozott a gyűjtéshez.
Szeptember 20: a motoros csajok nem álltak meg ennyinél, szezonzárójukon még külön gyűjtést is szerveztek a Balázsmotorra a Zo-Moto Kft.-vel közösen.
Szintén 20-án az Európa Rádió adásába is bekerültünk.
A sportmotor.hu pedig már a gyűjtés eredményéről is beszámolt.
Az egyik legjobb hangulatú megjelenésünk a Karc FM Spájz című műsorában volt Csesznák Anikóval. 
A Sobri Jóska Kalandpark október 5-6-án szeretett volna gyűjteni nekünk (minden karszalag árából 500 forintot), de a rossz idő a gyűjtés kezdetén meghiúsította a nyitást. Így végül több mint egy teljes hétig tartott az akció, ami több mint 185 ezer forinttal járult hozzá a Balázsmotorhoz. 
Október 12-én nyomtatott cikk is jelent meg Dorka kezdeményezéséről a Veszprémi Naplóban.
Október 13-án, pontosan az első hónap lezárultakor jelent meg a veol.hu írása.
Az október 12-i hétvégén a Gender Racing Team a Hungaroringen látott minket vendégül. Mi olyan ügyesen szurkoltunk, hogy mindent megnyertek, ők pedig egyetlen hétvége alatt fél millió forint támogatással járultak hozzá a gyűjtés sikeréhez. 
Az nlc.hu csapata az okokat kutatta, és saját archív fotójuk is volt egy dolgozó mentőmotorról – ők egyébként a napokban újra foglalkoznak majd velünk. 
Október 18., Feldobás előtt.
Október 24-én a Jakupcsek Pluszban Jakupcsek Gabriella Dr. Vajda Márk mentőorvosunkkal és Törökné Tenk Dórával beszélgetett.
A bakony-balaton.hu segített toborozni a Musical Estre.
És felvette programajánlójába a Veszpréminfó is.
Az utazzitthon csapatának is ugyanezért tartozunk köszönettel.

És a sor még folytatható. Reméljük, a jó hír is legalább ennyi érdeklődőt vonz majd, és mindannyiukra számíthatunk a Balázsmotor átadóján.

Meddig lehet licitálni a Civil Jótékonysági Licit csoportban?

November közepéig, vagy amíg az ott tervezett 35 millió forint össze nem jön. 

Hol fognak “dolgozni” az új motorok?

A Balázsmotor állomáshelye a strandszezonban, tehát júniustól augusztus végéig a Balaton mellett lesz, utána csatlakozik a többi motorhoz. A második motor pedig, ahogy a többiek is, feltehetően az OMSZ Bázis Mentőállomásán tölti majd éjszakáit, szolgálatait pedig ott, ahol aznap várhatóan a legnagyobb szükség lesz a segítségére, és ahova a mentésirányítók küldik. Erről próbálunk nem mi dönteni, rábízzuk ezt a statisztikákra, tapasztalatokra…. egyszóval az életre.

Hol lehet értesülni a gyűjtés(ek) eredményeiről?

A Civil Licit csoportban napi rendszerességgel közölnek majd eredményeket, hiszen mindenki velünk együtt izgul. Szintén gyakran jelentetjük meg a pillanatnyi állapotot az Alapítvány Facebook oldalán, és Instagramunkon, sőt, Insta Storykban is. Aki még nem tette, mindenképp javasoljuk, hogy ezen a közösségi média felületen is kövessen minket!

Ahogy a cikk elején írtuk, honlapunk átalakításra vár, nem igazán frissítjük már, így a közösségi médiát javasoljuk elsősorban. 

Cégként szeretnénk támogatni az alapítványt. Kaphatunk erről valamilyen bizonylatot?

Természetesen igen. Tudunk támogatási szerződést is írni, illetve adóigazolást kiállítani a hozzánk beérkezett adományokról. Amennyiben ilyet szeretnél, e-mailben vagy Facebookon vedd fel velünk a kapcsolatot! 

Hol lehet felvenni a kapcsolatot az alapítvánnyal?

Elsősorban Facebook oldalunkat javasoljuk, amit többen is figyelünk, illetve telefonszámunk, egyéb kapcsolattartási adatunk is megtalálható ott. Ha ezt valamiért nem szeretnéd, javasoljuk, hogy írj nekünk az info _kukac_ mentomotoralapitvany_pont_hu címre, de kérlek, vedd figyelembe, hogy ez esetben a válaszadás várható ideje egy picit lelassul! Köszönjük. 

Címkék: